Därför reser vi till spanska solkusten

Säsongen för 2024 i Skandinaviska Turistkyrkan på Costa del Sol har påbörjats med goda samlingar under januari månad. Bönesamlingar, våffelcaféer och gudstjänster har erbjudits för de som vistats i området kring Fuengirola.

Här på hemsidan får vi ta del av några personers tankar om att resa just till den här sydliga kustremsan i Spanien, som benämns Solkusten – Costa del Sol.

Frågorna som besvaras är:

1. Vad är orsaken till att du/ni reser till den spanska sydkusten?

2. Vad betyder Skandinaviska Turistkyrkan för dig/er?

Ulla Mester

från Bornholm

1. Som ung lärarstuderande reste en väninna och jag till Las Palmas över jul och nyår. Jag blev överväldigad av klimatet, sol, ljus och värme – på vintern! Men vi upptäckte också Skandinaviska Turistkyrkan där. Det blev en uppenbarelse” för mig, att det också fanns en möjlighet för andlig gemenskap för solhungrande turister.

Redan då bestämde jag mig för att själv bli frivillig medarbetare i en turistkyrka, när jag blev gammal!

2015 kom min man och jag till Fuengirola första gången. Här kände vi oss hemma och återkom sedan några veckor vår och höst.

2. För mig är turistkyrkan ett av mina två andliga hem, vinterhemmet”. Här möter jag den utvidgade andliga familjen. Här är högt i tak”, alla är välkomna – och alla kan vara delaktiga, var och en med sina gåvor till gemensam uppmuntran.

=============

===========