Mijas

Grannkommunen Mijas

År 1841 skildes Fuengirola ut ur Mijas kommun. Gränsdragningen har fått som resultat att när du vandrar i det du tror vara Fuengirola så har du hamnat i Mijas. Denna stadsdel kallas las Lagunas de Mijas.

Den vita staden är benämningen på Mijas pueblo, den gamla stadskärnan uppe på sluttningen av berget Sierra de Mijas. Från Fuengirola tar man bussen upp till Mijas, en vanlig utflykt för turister. Utsikten ner över medelhavet är bedårande. Vid klart väder ser man även Gibraltarklippan och bergen i Marocko. Här uppe finns många butiker och restauranter. Prisnivån är något högre än i Fuengirola.

Mijas består även av en rad andra samhällen längs det som kallas Mijas Costa, medelhavskusten väster om Fuengirola. Många medlemar/vänner till Turistkyrkan bor i denna kommun.

Det går att vandra från Fuengirola upp till Mijas Pueblo, en vandring på cirka två timmar närmsta vägen. Det finns också vandringsleder runt berget, ovanför staden.

mijas_1

Duvorna flyger i de djupa ravinerna i berget. Utsikten är bedårande.

På sluttningen upp mot Mijas Pueblo ligger många eleganta hus.

mijas_2
mijas_3

Tätt, tätt ligger husen i den själva staden. Det är lätt att förstå varför den kallas den vita staden.

På vandring upp mot Mijas Pueblo. Staden skymtar ovanför backen och som sagt du kan vandra på berget ovanför staden.

mijas_4