Välkommen till Fuengirola

Den stad spanjorerna själva vill turista i! Fuengirola ligger 25 kilometer Malagas flygplats. Ursprungligen var orten en fiskeby som fick självständighet (från Mijas) år 1841. Så fortsatte det stilla livet i byn till dess turismens snabba tillväxt kom under senare delen av nittonhundratalet. På sextiotalet hade Fuengirola ca 6.500 invånare, under åttiotalet hade det ökat till ca 30.000 och nu är den officiella siffran 75.000 invånare.

Fuengirola Paseo Maritimo

Du kan vandra längs ”Paseon” utmed Medelhavet, en strandpromenad på cirka 8 kilometer. Den sträcker sig från Carvajal i öster till kastellet Sohail i väster. Det finns städer som är vackrare, som har mer genomtänkt arkitektur. I Marbella är det lyxigare och restauranterna elegantare. Men Fuengirola har en charm som fångar en efter ett litet tag. Detta är väl anledningen till att staden är spanjorernas eget semestermål.

Längs Paseo Maritimo är byggnaderna anpassade till turismen, med oändligt antal restauranter och bazarliknande butiker. Delar av beachen har hyrstolar och andra delar är för fritt badande. Men det finns andra delar av staden, mer spanska eller som t.ex. Los Boliches en småstad i staden. Turistkyrkan ligger just i Los Boliches, vid paseon.

bynight

Att vandra längs havet vid soluppgång och att sedan inta sin frukost i lugn och ro på balkongen, eller vandra på kvällen när stadens ljus speglar sig i vattnen, eller att äta en tortilla (spansk potatisomelett) vid en Chiringuito, (strand restaurant). Visst kan de locka!